בהגנה לא מנצחים מלחמות
לחצו על התמונה כדי להגדיל אותה

בהגנה לא מנצחים מלחמות
נפתלי בנט
מאז ימי אורד וינגייט, דרך הפלמ"ח, פעולות התגמול ומלחמת ששת הימים נלחמנו באויבינו לא על ידי בניית חומות, יציקת טונות בטון והקפת עצמנו במערכות הגנה, אלא על ידי פעולות התקפיות המוציאות את האויב משיווי משקל וגורמות לו להתעסק בהגנה על עצמו במקום בלהרוג יהודים.
זו גם הייתה תפיסתם העמוקה של בן-גוריון וז'בוטינסקי.
.בכל פעם שעברנו לאסטרטגיית מגננה, אמנם הרווחנו שקט נקודתי, אך בטווח הארוך איבדנו בטחון והרתעה.
כך למשל, קו בר-לב ה"אימתני" קרס בתחילת מלחמת יום הכיפורים תוך דקות.
בשלהי שנות ה90 בדרום לבנון כאשר שפכנו הררי בטון על המוצבים ופחדנו לזוז, חטפנו, ובסופו של דבר מרוב שהיינו מוגנים מאחורי שכפ"צים וקירות, היינו כמעט משותקים מפעולה.
אני זוכר היטב, לעומת זאת, את תקופות השקט הארוכות לאחר כל פעולה מוצלחת של חיסול מחבלי חיזבאללה. החוק היה פשוט: כאשר המחבלים היו עסוקים בהגנה על עצמם הם לא יכלו להתפנות לתקוף אותנו.
כך גם במקרה מערכת "כיפת הברזל". ישנה התמכרות מוגזמת למערכת איכותית זו.
אדגיש מיד: פיתוח מערכת "כיפת ברזל" הוא הישג לאומי אדיר של מהנדסי רפא"ל ותעודת כבוד לחדשנות הטכנולוגית הישראלית. מדינת ישראל פעלה כמו סטארט-אפ זריז, נמרץ וחצוף, והצליחה בגדול. המערכת עובדת היטב, ועלינו להיות גאים בה.
מערכות כיפת ברזל הן בעלות תועלת גדולה בהגנה על מרחבים מצומצמים כמו בסיסי צה"ל חיוניים (כגון בסיסי חיל אוויר) ומרכזי אוכלוסייה צפופים. אך כאשר שר הביטחון מספר לנו שאפשר לבסס את הגנת מדינת ישראל מפני רבבות טילים מערכות רב-שכבתיות נגד טילים, זו טעות עמוקה בקונספציה.
נוח מאוד להתמכר למערכת כיפת הברזל, אך היא עלולה להוביל לתפיסת עולם פאסיבית ולהימנעות מטיפול יסודי בבעיה.
בפן המעשי, כל טיל נגדי שלנו עולה כמעט פי אלף מטיל קסאם. אם בכל פעם שחמאסניק יורה צינור מאולתר לעבר ישראל, נצטרך להוציא 50,000 דולר הם ירוששו את מדינת ישראל במהרה. לא יישאר לנו כסף לחינוך ולחברה. בפן ההרתעתי, אנו מרגילים את החמאס, החיזבאללה, את המזרח התיכון ואת העולם כולו שמדינת ישראל משלימה עם העובדה שיורים עליה טילים. האם אנגליה, צרפת וארה"ב היו משלימות עם ירי טילים על מרכזי עריהן? האם הן היו מסתפקות במערכת הגנתית? או שמא היו תוקפות את האויב בכל העוצמה?
בתחילת מלחמת העולם השנייה, הצליחה בריטניה לחלץ את חייליה מצרפת שאך נכבשה על ידי גרמניה במה שכונה "נס דנקרק". האומה האנגלית חגגה. צ'רצ'יל צינן את השמחה תוך שהוא קובע ש"בנסיגות לא מנצחים מלחמות". הוא צדק. גם אצלנו חובה לומר—דווקא כאשר כולם חוגגים את הצלחת כיפת הברזל– כי במערכות הגנה לא מנצחים מלחמות.
מדינת ישראל חייבת להגדיר לעצמה ולסביבתה בצורה ברורה: לא יורים טילים על ישראל. נקודה.
העובדה שהשלמנו עם זה, ואנו מרגילים את העולם ללגיטימיות של ירי טילים על תושבי ישראל היא תעודת עניות, ועלינו לשנות דיסקט. ראש הממשלה צריך להנחות את הרמטכ"ל להכין תכנית התקפית להפסקת הטילים בכל מחיר. חיסול מחבלים בלתי פוסק, פגיעה בתשתיות הטרור, ואם בסופו של דבר יש צורך למוטט את חמאס, אז לעשות זאת. צה"ל כבר עמד במשימות יותר מורכבות מזה.
להשתמש בכיפת ברזל-כן, להתמכר אליה-לא.
המחבר הוא רס"ן (במיל) בסיירת מטכ"ל ושימש ראש לשכתו של בנימין נתניהו







13 במרץ, 2012 בשעה 11:04 am
מסכים במאה אחוזים!!! סתם חבורת פחדנים שמבזבזים מיליונים במקום לפתור את הבעייה!!
13 במרץ, 2012 בשעה 11:05 am
אני ביכלל לא מסכימה! בזכות המערכת הזאתי מיליוני ישראלים ישנים בשקט. אין לכם שום זכות לתקוף אותה! אני חברת ישראל שלי ולא מסכימה איתכם בכלל.
13 במרץ, 2012 בשעה 11:27 am
מילים כדורבנות.. מסכים עם כל מילה!
13 במרץ, 2012 בשעה 11:32 am
אפרת, אני חושבת שלא הבנת את נפתלי.
הוא מתכוון לכך שכן צריך להשתמש בכיפת ברזל. זה הרי מובן מאליו!
הוא מתכוון לכך שהמדינה חייבת בו זמנית לתקוף את המחבלים ולבצע פעילות פרו-אקטיבית נגדם, לא רק להתגונן.
רק זה יביא לכך שלא תצטרכי אפילו לשמוע בומים מהמערכת המבורכת הזאת וכל הזמן לרעוד מפחד…
13 במרץ, 2012 בשעה 12:12 pm
לא מדויק. אם ישתמשו אכן בכיפת ברזל כאמצעי בלעדי, אז אתה צודק – גם מבחינת ההרתעה וגם מבחינת המחיר הכלכלי. כיפת ברזל מאפשרת לנטרל את יכולת הפגיעה של הרקטות בטווח הקצר, ולמנוע הסלמה בלתי נשלטת, שזה מה שרוצה החמאס – כי עבורו תקיפה של צה"ל בעזה תהיה הישג, ולא משנה מה יהיו תוצאותיה חוץ מחיסולו המוחלט.
13 במרץ, 2012 בשעה 2:30 pm
לא ברור מה מסמיך רס"ן בסיירת מטכ"ל (שהתקדם בכלל ביחידה אחרת, ורק התחיל במטכל), לתת הערכות מדיניות בטחוניות מדיניות וכלכליות נרחבות.
בנט הוא עיתונאי ובמקרה הטוב, אולי, פרשן.
כל האתר הזה של 'ישראל שלי' הוא פרץ נרקיסיסטי אחד גדול שלו (ושל אילת שקד) שבא להתרפק על עברו הצבאי של הברנש, ועל פרסומיה בתקשורת של סגניתו.
עם כל הכבוד לסיירת מטכל ושות, יש עוד הרבה קציני סיירת לשעבר בעיתונות בארץ, ומעטים מביניהם מתרברבים ככה בעברם ומנפנפים בו כאילו שהוא גושפנקא לאמיתות דבריהם.
רון בן ישי הוא מג"ד במיל', רוני דניאל גם, ינון מגל היה בסיירת מטכל, וגדי סוקניק בשייטת 13. אף פעם לא תראה אותם חותמים בסוף טור עיתונאי או מהדורת חדשות במוניטין הצבאי שלהם.
מילא הייתם כותבים למטה "הכותב הוא בעל דוקטורט בלימודי המזרח התיכון" , זה עוד רלוונטי אולי לנושא , אבל דחילק… כולה קצין שטח בדרג זוטר-בינוני.
בברכה,
אלעד, סגן במיל' בקריה
13 במרץ, 2012 בשעה 2:32 pm
מה שעוד יפה פה זה שהכותב משמיט את מה שלא מתאים לאג'נדה הנוכחית מהקורות חיים.
מה עם דובר מועצת יש"ע?
מתנחל.
13 במרץ, 2012 בשעה 2:41 pm
מטריד לחשוב שמי שהיה ראש לשכה של רה"מ סובל מראייה כל כך צרה ומקובעת.
ההשוואה שנעשית כאן בין אסטרטגיות צבאיות שהיו תקפות במלחמת העולם השניה, הרבה שנים לפני שהיו מחשבים, למשל, לבין המערכות ותורות הלחימה של 2012 היא הזויה ומופרכת.
בנט חי באיזה סרט רמבו רומנטי בהם הגיבורים הם אלה שקופצים מהשוחות.
למי שלא יודע, אז מלחמות היום מכריעים באמצעות טנקים מתקדמים עם בק"שים מתקדמים ומיגונים מתוחכמים, טילים חכמים, ומטוסים עתירי טכנולוגיה.
סיירת מטכל עם כל הכבוד לרב סרן המהולל, תורמת מעט מאד להכרעת מערכות במלחמה כוללת, וסביר שגם בלעדיה התוצאה של המלחמה תהיה זהה.
היום, כל המלחמה מבוססת על טכנולוגיה, מחשבים, וטילים ארוכי טווח.
גם בנט מבין שמה שהוא כותב זה שטויות, אלא שהוא בכח נדבק להזיות של מלחמות גרמניה וצרפת, דור תשח, וגרילה בלבנון בשנות התשעים (שלא רלוונטית לפה) , כי אם הוא יודה שכל אלה כבר לא רלוונטים , אז לא תשאר סיבה אסטרטגית בטחונית להתנחלויות פרט לפנטזיית ארץ ישראל השלמה שהובטחה לנו בתנ"ך.
חבל שהכתבה הזאת סובלת מחוסר יושרה וחוטאת לאמת בשם אג'נדה פוליטית ברורה, וחבל לחתום כקצין בצהל על גיבוב כזה של שטויות .
13 במרץ, 2012 בשעה 2:44 pm
"להשתמש כן , להתמכר לא" …?
מה זה אומר ,בעצם:
לירות על חצי מהגראדים ולתת לחצי השני לנחות בבטחה?
או אולי הכוונה שאפשר להפסיק את הגראדים בלעדיה , ואז כיפת ברזל היא כמו זיקוקי יום העצמאות?
טיעונים מוזרים, אבל לפחות הפסקתם להתעלל בעובדים הזרים. זאת כבר התקדמות.
13 במרץ, 2012 בשעה 6:32 pm
"יפה" טענותיהן של תומכי השמאל שפרסמתם פה אך כמובן תוכן ומהות אין בהן.
נפתלי אכן ציין שמערכות הפיתוח הן ללא ספק הישג ישראלי טכנולוגי כביר אך הסביר שלא כך מנצחים אוייב.
אוייב לא מנצחים במגננה אלא בהתקפה – זה אולי גורם צער לשמאלן המצוי בשטחי ארץ ישראל אך מה לעשות כי ההיסטוריה העולמית מאשרת את הנחת העבודה הזאת.
אוייב שרואה מדינה שלמה (או חלקה) במקלטים תוך שהיא מתהדרת ב "רק השתמשנו בפרומיל מכוחנו" מבין שעיקרון הזמניות חל עלינו ולא על האוייב הרצחני.
שאר ההערות על איילת ונפתלי ממש לא מחייבות תגובה נרחבת אך ראוי לציין שלכל אדם יש סיכוי מתמטי גבוה יותר להגיע עצמאית לחלל מאשר לצלוח את השירות בסיירת מטכ"ל ויחידות דומות ואף להגיע לדרגת פיקוד גבוהה בעולם מורכב זה.
מעולם לא פגשתי באיילת ונפתלי אך מכיר אני בחידוש הזהות הלאומית עליה הם שוקדים ועמלים ועל כך ברכתי הצנועה.
13 במרץ, 2012 בשעה 6:47 pm
חברים יקרים, אנא אל תזרקו בננות לקופים בשמות קבועים/מזדמנים.
13 במרץ, 2012 בשעה 7:42 pm
יוקו, את בעצמך קופה.
(בערך ברמה של חצי מהמגיבים פה)
13 במרץ, 2012 בשעה 9:33 pm
הבנתי–עכשיו יורדים על בנט בגלל ששירת בסיירת מטכ"ל??
גאוני!!
באמת אפס הבנט הזה..כולה מטכ"ליסט
13 במרץ, 2012 בשעה 11:34 pm
לאילן לוי:
סיירת מטכל זה נחמד מאד וכבודם במקומם מונח, אבל זה בכלל לא רלוונטי לעניין הכתבה הזאת שלו – ומשמש בעיקר בשביל הפוזה.
מה שכן רלוונטי לנושא הכתבה זה העובדה שבנט היה בכיר במועצת יש"ע, ולכן יש לו אינטרס לשווק תפיסת עולם (הזויה) שכזו, שמסיקה מסקנות ל- 2012 מתובנות שהיו (אולי) נכונות ב-1939.
אולי , כי אין אילו בהסיטוריה. מאד יתכן שגם תסריט אחר היה עובד.
בעצם, מה אני בכלל טורח לענות, ממילא רוב האנשים פה חושבים שאני "קוף".
13 במרץ, 2012 בשעה 11:38 pm
בכלל קצת מגוחך איך כל האנשים באתר הזה, וגם הכותבים פה מחזיקים מצבאיות, כאילו שאנשים נמדדים על סמך ההישגים שלהם בצבא.
בשבילכם הצבא הוא מטרה וייעוד ולא אמצעי שנועד לאפשר חיים אזרחיים תקינים. בגלל זה אתם מריירים על יחידות קומדו, ואחד כמו בנט נחשב גיבור תרבות.
בינינו, אם לשפוט לפי הכתבה האומללה שהוא פרסם פה אין לו יותר מדי מה להציע מלבד התרפקות על עברו הצבאי, קצת כמו ביבי שכל הזמן מזכיר את ימיו היפים בסיירת מטכל (ואף פעם לא מזכיר שאחר כך עבד שנים בתור סוכן מכירות של חברת רהיטים לבית )ולמשרד). אנשים משווקים את עצמם סלקטיבית.
13 במרץ, 2012 בשעה 11:43 pm
ולדן קיסר:
אם זאת הלאומיות שיש להם להציע – אז אנחנו בני עמים שונים.
לא רוצה להיות חלק מהלאומניות הזאת שכל כולה שנאת זרים ואהבת צבאות דגלים וסיסמאות.
ישראל האוטופית של בנט ושקד קרובה הרבה יותר לצפון קוריאה או דרום אפריקה דאז, מאשר לארצות הברית של היום.
13 במרץ, 2012 בשעה 11:43 pm
ולדן קיסר:
אם זאת הלאומיות שיש להם להציע – אז אנחנו בני עמים שונים.
לא רוצה להיות חלק מהלאומניות הזאת שכל כולה שנאת זרים ואהבת צבאות דגלים וסיסמאות.
ישראל האוטופית של בנט ושקד קרובה הרבה יותר לצפון קוריאה או דרום אפריקה דאז, מאשר לארצות הברית של היום.
14 במרץ, 2012 בשעה 3:58 pm
ל"נו באמת"—במקום לבקר את תוכן הדברים שבנט כותב אתה מיד קופץ לתקוף את הרקורד שלו בסיירת מטכ"ל (כאילו שזה משהו רע??,,אבל עזוב)–יש לך בעיה עם המאמר?–נסה להפריך אותו, אבל בלי כל הדמגוגיה הדבילית שלך.
עידו
פתח תקווה
14 במרץ, 2012 בשעה 3:58 pm
ל"נו באמת"—במקום לבקר את תוכן הדברים שבנט כותב אתה מיד קופץ לתקוף את הרקורד שלו בסיירת מטכ"ל (כאילו שזה משהו רע??,,אבל עזוב)–יש לך בעיה עם המאמר?–נסה להפריך אותו, אבל בלי כל הדמגוגיה הדבילית שלך.
עידן
פתח תקווה
14 במרץ, 2012 בשעה 9:22 pm
אני מציע למנהלי האתר לא ליישם פה את "אסכולת" Ynet ושאר תאומיהם אשר מאפשרת "מלחמת תגובות".
"מלחמה" מסוג זה היא "מחזור הדם" של אתרי הריב והמדון אך סבור אני שבאתר מכובד זה אין לה מקום.
היא לא נועדה להציג דעות שונות (זה ממש לא מעניין אותם) אלה להביא לפילוג בחברה הישראלית דבר שהוא משאת נפשם של "שליטי הדעת" מטעמם!
31 במרץ, 2012 בשעה 10:11 pm
נכון – אין מקום למחלוקות .
חשוב שכולנו נתאחד סביב מנהיג חזק, סוחף, מרשים כמו נפתלי בנט.
האתר הזה של "ישראל שלי" (של מי?) הוא מאד מכובד, ובכלל לא פח זבל לאומני, פאשיסטי, וגזעני.